informatie voor cliënten
Als je bij CHOG in zorg komt, is het belangrijk dat je een aantal dingen over ons weet. Zodat je weet wat je van ons kunt verwachten. En wat wij van jou verwachten.
Samenvatting van dit document
- CHOG is een christelijke organisatie die hulp biedt, maar je hoeft geen christen te zijn of te worden om zorg te krijgen.
- Wanneer je cliënt wordt bij CHOG, teken je een zorgovereenkomst waarin afspraken staan. Ook krijg je huisregels als je bij ons gaat wonen of naar de dagbesteding gaat.
- Je krijgt bij CHOG een persoonlijk begeleider die je helpt met jouw vragen.
- Je krijgt een persoonlijk begeleidingsplan dat minimaal één keer per jaar wordt besproken. Hierin staan de afspraken over wat jij en je begeleider gaan doen dat jaar.
- In jouw begeleidingsplan staan doelen waaraan je werkt met je begeleider. Die evalueer je minimaal twee keer per jaar met je begeleider.
- Begeleiders werken met richtlijnen en protocollen. Dit betekent dat als er iets gebeurt door de begeleider of door jou wat niet had moeten gebeuren, we dit binnen de organisatie melden en in jouw dossier zetten. Zo kunnen we hiervan leren.
- CHOG vindt het belangrijk dat jij zelf keuzes maakt over wat er gebeurt in jouw leven. Wij willen je helpen om actief bezig te zijn met jouw toekomst. Dat betekent dat je gaat werken aan wat je wilt bereiken, samen met de mensen om je heen.
- Begeleiders willen je helpen bij het vinden van een zinvolle dagbesteding en het opbouwen van een sociaal netwerk.
- Jouw gegevens worden opgeslagen in een dossier en kunnen alleen worden bekeken door betrokken medewerkers, dus jouw begeleiders en de mensen op kantoor die de administratie regelen. Je kunt altijd vragen om je dossier zelf te bekijken of te laten aanpassen of verwijderen. Werkaantekeningen die de begeleider maakt, kan je niet aanpassen of verwijderen. Je kan wel vragen of ze een opmerking erbij willen zetten.
- CHOG heeft ook een cliëntenraad. Hierin zitten cliënten die mee willen denken over hoe we CHOG nog beter kunnen maken. Wil je dit ook? Stuur een mail naar .
- Als een begeleider bij jou thuis komt, vinden we het fijn als je niet binnen rookt tijdens het bezoek. Ga bijvoorbeeld even naar buiten of wacht tot het bezoek is afgelopen. Zo houden we onze begeleiders gezond.
- We vinden onafhankelijke cliëntondersteuning belangrijk. Voor zorg vanuit Gemeente Oldambt kan je contact opnemen met www.sociaalwerkoldambt.nl. Voor andere zorg met MEE (meeroverwlz.nl).
Informatie voor cliënten
Als je bij Stichting CHOG in zorg komt, is het belangrijk dat je een aantal dingen over ons weet zodat je weet wat je van ons kunt verwachten en zodat je weet wat wij van jou verwachten.
Christelijke identiteit
CHOG is een christelijke hulpverleningsinstantie. Alle medewerkers van CHOG zijn christen.
Om bij CHOG in zorg te komen hoef je geen christen te zijn of te worden.
De zorgovereenkomst
Het ondertekenen van de zorgovereenkomst is één van de eerste dingen die je doet als je bij CHOG in zorg komt. In deze overeenkomst staan algemene afspraken waaraan jij en CHOG zich moeten houden.
De begeleiding
Als je bij CHOG in zorg komt dan wordt je gekoppeld aan een persoonlijk begeleider. Je persoonlijk begeleider is je eerste aanspreekpunt voor al jouw vragen. Je hoeft niet te wachten totdat deze naar jou toe komt maar je mag de persoonlijk begeleider zelf ook vragen stellen.
CHOG vindt het belangrijk om goede zorg te geven. De begeleiders werken daarom met richtlijnen en protocollen. Deze leggen vast hoe begeleiders bepaalde handelingen moeten uitvoeren. Dit betekent ook dat binnen CHOG incidenten, fouten en bijna-fouten intern gemeld worden om ervan te leren en om zo de zorg voor jou te verbeteren. Als jij als bewoner of cliënt betrokken bent bij een incident, dan zal jouw persoonlijk begeleider jou informeren wat er met de melding gedaan is.
Jouw persoonlijke begeleidingsplan
De persoonlijk begeleider gaat minimaal één keer per jaar of verspreid over het jaar in gesprek met jou over alle domeinen van je leven om een nieuw plan te maken. De persoonlijk begeleider schrijft al je hulpvragen en wensen op en maakt samen met jou hiervan een persoonlijk begeleidingsplan. Dit plan is voor jou op maat gemaakt op basis van je eigen hulpvragen en de doelen die de gemeente stelt (als je zorg ontvangt via de WMO). Je mag zelf ook zeggen of je het eens bent met de inhoud van dit plan. Alle afspraken, zorg en begeleiding waar je recht op hebt volgens je indicatie die je bij CHOG krijgt, staan in dit plan. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk dat jij alle informatie geeft die nodig is om te zorgen dat CHOG jou goed kan begeleiden en dat wij ons met elkaar aan de gemaakte afspraken houden. Het begeleidingsplan staat digitaal opgeslagen in het systeem Nedap.
Als je het eens bent met wat in het begeleidingsplan geschreven staat, dan zet je je handtekening. Als je deze ondertekent, betekent het dat iedereen zich moet houden aan de afspraken die in het begeleidingsplan staan en deze ook gaan uitvoeren. Minimaal twee keer per jaar wordt dit begeleidingsplan met jou besproken. Als er tussentijds wat moet veranderen aan het begeleidingsplan, dan wordt dit ook weer met elkaar doorgenomen.
Samen Sterk
Bij CHOG vinden wij het heel belangrijk dat jij zoveel mogelijk zelf de regie en zeggenschap hebt over je eigen leven. Wij willen je stimuleren om jezelf te ontwikkelen en actief te werken aan je eigen toekomst. Daarbij kan je de hulp van mensen om je heen goed gebruiken (zoals van je familie, van vrienden, buren etc.). Als je het lastig vindt om dit zelf te bespreken met deze mensen, kun je dit samen met je persoonlijk begeleider doen.
Mentorschap/curator
Het kan zijn dat er door de rechter is toegewezen dat je een mentor hebt die persoonlijke zaken voor jou regelt. Deze persoon wordt bij noodgevallen en veranderingen in jouw zorg altijd op de hoogte gesteld. Daarnaast tekent hij documenten als de zorgovereenkomst en begeleidingsplan. Daarom hebben we de gegevens van jouw mentor nodig en slaan we dit op in ons administratiesysteem. Hiernaast kan je een eerste contactpersoon in je dossier hebben staan.
Eerste contactpersoon
In geval van nood is het belangrijk om te weten met wie wij, van jouw naasten, contact kunnen opnemen. Dit kan familie zijn of een vriend die dicht bij je staat. Je mag zelf aangeven wie dit is. Het is daarin wel handig dat je deze persoon hiervan op de hoogte stelt. De contactgegevens van deze persoon worden verwerkt in ons administratiesysteem.
Sociaal en maatschappelijk netwerk
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan de maatschappij. De begeleiders willen je hierbij ondersteunen door met je te zoeken naar een baan of dagbesteding die bij je past. Thuiszitten vinden we geen goede zinvolle dagbesteding. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er vrienden, familie of anderen om je heen staan die met jou activiteiten ondernemen. Als je dat wil, kunnen de begeleiders je hierbij ondersteunen.
CHOG hecht veel belang aan een gezond netwerk dat om onze cliënten heen staat. CHOG stimuleert jou daarom om je met mensen te verenigen door je aan te sluiten bij een sportclub, vereniging en/of buurthuis. Ook kan je, als je gelovig bent, je aansluiten bij een kerk of gemeente en meedoen aan de activiteiten die er worden georganiseerd. Dit soort zaken leggen we ook in het begeleidingsplan vast. Ook als je zorg krijgt van andere instellingen of hulpverleners, dan wordt in het begeleidingsplan opgeschreven hoe het contact met de andere instellingen of hulpverleners verloopt.
Bescherming van je persoonlijke gegevens
Als je bij CHOG in zorg komt, dan wordt er een heleboel informatie over jou gevraagd en opgeslagen. Natuurlijk mag niet zomaar iedereen dit lezen, daarom zijn hier regels voor gemaakt.
Alles wat is opgeschreven over jou, bewaart CHOG in een papieren dossier en op de computer. Dit dossier staat in een kast die op slot kan, daar staat jouw informatie dus veilig. Ook op de computer zijn beveiligingen aangebracht, zodat niet iedereen bij jouw gegevens komt, bijvoorbeeld door een extra beveiliging als we jouw elektronisch cliëntdossier inzien. Alle medewerkers van CHOG die bij jouw zorg en ondersteuning betrokken zijn, mogen jouw dossier lezen. Visite mag dat niet en ook andere cliënten mogen dat niet. Als jouw gegevens door anderen buiten CHOG gelezen moeten worden, bijvoorbeeld een ziekenhuis, een psychiater of een familielid, dan moet jouw persoonlijk begeleider jou daar schriftelijke toestemming voor vragen.
Als je graag wil weten wat er allemaal over jou geschreven is of als je daarvan een kopie wil krijgen, dan mag je aan jouw persoonlijk begeleider vragen om voor jou of met jou een brief te schrijven waarin je aangeeft dat je graag je map wilt inkijken of dat je een kopie wilt krijgen. Als je vindt dat er dingen fout geschreven zijn, dan mag je vragen dat dit verbeterd wordt of aangevuld. Ook mag je vragen om dingen uit je map te verwijderen, maar dan moet je wel uitleggen waarom je dat wil. De directie zal bepalen of het op basis van jouw aanvraag mag worden verwijderd.
Als je CHOG zou verlaten, dan mag je vragen dat alles wat over jou geschreven is, overgedragen wordt aan je nieuwe zorgverlener. Ook mag je bij jouw vertrek vragen dat al je gegevens vernietigd worden. Als je dat niet doet, dan bewaart CHOG je gegevens 15 of 20 jaar, afhankelijk van jouw indicatie. Na deze periode worden alle papieren vernietigd.
Om dit alles vast te leggen heeft CHOG een privacyreglement opgesteld. Als je wilt weten wat er in dit reglement staat, dan mag je aan je persoonlijk begeleider vragen om voor jou een kopie te maken. Je kunt het ook vinden op de website van CHOG.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Jouw persoonlijk begeleider is verplicht om te werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Per 01-01-2012 heeft de overheid dit verplicht voor elke zorginstelling. Het doel van deze meldcode is dat er vaker, sneller en beter ingegrepen wordt bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een stappenplan waarin staat hoe jouw persoonlijk begeleider moet omgaan met mogelijke signalen.
Als er signalen zijn, dan zal de persoonlijk begeleider jou of jouw omgeving daar vragen over stellen. In het cliëntendossier moet de persoonlijk begeleider hier iets over melden. De persoonlijk begeleider zal jou bij elke stap zoveel mogelijk betrekken. Ben je het niet eens met de stappen die genomen worden, dan kan je hierover in gesprek gaan met het Hoofd Hulpverlening en de directeur. Hun contactgegevens staan op de website, wil je buiten CHOG om hulp vragen, dan kun je overwegen om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van Coöperatie Dichtbij (cooperatiedichtbij.nl) waar CHOG bij is aangesloten of een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.
De huisregels van de locaties
Als je bij CHOG met anderen samenwoont zijn er regels opgesteld over een aantal praktische huishoudelijke zaken zoals bezoektijden, huishoudelijke taken en een aantal andere zaken. Ook wordt daarin beschreven hoe we met elkaar omgaan om de relatie met elkaar goed te houden. De huisregels worden jaarlijks met de bewoners besproken in het bewonersoverleg en waar nodig aangepast.
Er zijn ook huisregels voor de dagbesteding.
Als je bij ons komt wonen of naar de dagbesteding gaat, is het belangrijk dat je de huisregels kent en dat je er rekening mee houdt. Jouw persoonlijk begeleider zal jou deze huisregels geven en met je doorspreken. Door de zorgovereenkomst te tekenen ga je met deze regels akkoord. Het uitgangspunt is dat we zo gewoon mogelijk proberen te leven als je bij ons woont. Dat betekent dat je praktische huishoudelijke taken die je zelf kan doen, zelf uitvoert. Dit kunnen huishoudelijke taken zijn in je eigen woonruimte, de gezamenlijke keuken of woonkamer of bijvoorbeeld de tuin.
Huisdieren
In afstemming met medebewoners en het begeleidersteam wordt bekeken of huisdieren worden toegelaten (dit is alleen als je in 1 van de huizen van CHOG woont). Je moet zelf voor jouw huisdier zorgen en deze mag niet tot overlast zijn van medebewoners of het begeleidersteam. Als het huisdier wel voor overlast zorgt, zal er in overleg met jou naar passende oplossingen worden gezocht. Op woonlocatie de Garst zijn geen huisdieren toegestaan, behalve goudvissen. Op de andere woonlocaties mogen huisdieren alleen in overleg met de directie.
Wettelijke Eigen Bijdrage WLZ en WMO
Voor WLZ en WMO zorg moet je een eigen bijdrage betalen aan het CAK (Centraal Administratie Kantoor). De eigen bijdrage is afhankelijk van jouw inkomen en het maakt ook uit of je nog een partner of inwonende kinderen hebt. Als je wilt weten hoe hoog de eigen bijdrage voor jou is, dan kan jouw vermogensbeheerder of jijzelf op de site van het CAK uitgebreide informatie vinden om dit bedrag te berekenen (zie www.hetcak.nl). Heb je geen vermogensbeheerder? Dan kan jouw persoonlijk begeleider dit ook samen met jou uitzoeken. CHOG levert de gegevens aan het CAK van de zorg die wij jou gegeven hebben. Het CAK gebruikt deze gegevens om jou een factuur te sturen.
Verzekeringen en aansprakelijkheid
Je bent wettelijk verplicht een zorgverzekering te hebben. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de verzekering van de eigen risico’s. CHOG wil om die reden dat als je bij ons woont, je verplicht een eigen WA-verzekering afsluit. Daarnaast is het belangrijk om een inboedelverzekering en uitvaartverzekering af te sluiten. Dit kunnen we je niet verplichten, maar is wel heel belangrijk als je bijvoorbeeld schade maakt. Als je schade maakt aan spullen van CHOG of anderen door een ongeluk of opzettelijk, dan moet je dit zelf betalen. Wanneer je verzekerd bent, zal jouw verzekering dit mogelijk doen en anders ben jij zelf verantwoordelijk voor de kosten. Dit staat ook allemaal in de zorgovereenkomst die je ondertekent.
Klachten en geschillen
Wat kun je doen als je een klacht hebt? Het kan zijn dat je iets niet goed vindt gaan in het huis waar je woont of in de zorg die je krijgt. Het kan ook zijn dat je klachten hebt over het gedrag van een medecliënt of een begeleider. Als je ontevreden bent over iets, dan is het goed dat je hierover praat. Ga als dit lukt eerst met je persoonlijk begeleider praten. Deze moet jouw klacht of jouw ontevredenheid serieus nemen en er iets aan doen. Als je toch niet tevreden bent met wat er met jouw klacht gebeurd is of je kan of wil iets niet bespreken met je begeleider, dan kan je contact opnemen met of bellen naar ons algemene nummer: 0859021767. Als je, nadat je jouw klacht met kantoor hebt besproken, vindt dat het probleem niet opgelost is, of als je de klacht niet met ons kan of wil bespreken, dan kan je ook rechtstreeks een klacht indienen bij een onafhankelijk klachtenpunt: https://klachtenportaalzorg.nl/over-ons/.
Onafhankelijke cliëntondersteuning en vertrouwenspersoon
We vinden onafhankelijke cliëntondersteuning belangrijk. Voor zorg vanuit de Gemeente Oldambt kan je contact opnemen met www.sociaalwerkoldambt.nl. Voor andere zorg met www.meeroverwlz.nl. Ook kan je contact opnemen met de vertrouwenspersoon van Zorgbelang Groningen (zorgbelang-groningen.nl), zij bieden ondersteuning (bijvoorbeeld een luisterend oor of informatie over je rechten) aan iedereen die in gemeente Groningen woont. De vertrouwenspersoon werkt niet bij CHOG en kent de rechten van cliënten in de zorg goed. De vertrouwenspersoon kan daarom goed helpen bij het opkomen voor jouw belangen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Dat betekent dat de vertrouwenspersoon aan niemand vertelt waar je over praat. Behalve als je dat zelf goed vindt. Een gesprek met de vertrouwenspersoon kost niets.
Roken
We vinden het bij CHOG belangrijk dat onze medewerkers in een gezonde omgeving werken. Dit betekent dat wij van jou vragen niet binnen te roken als de begeleider bij jou thuis is, maar dit even buiten te doen of als de begeleider weer weg is. Woon je bij ons of ga je naar de dagbesteding, dan mag je daar ook niet binnen roken. Roken is alleen buiten toegestaan. Je mag ook niet samen binnen roken.
De cliëntenraad
CHOG heeft een eigen cliëntenraad. Deze cliëntenraad denkt mee over hoe het bij CHOG beter kan, bijvoorbeeld in 1 van de woonplekken van CHOG of op de Loods. Lijkt het je leuk om ook in de cliëntenraad te zitten en te helpen CHOG nog beter te maken? Dan kan je een mail sturen naar . Je kan de cliëntenraad ook een mail sturen als je niet in de cliëntenraad wilt zitten, maar bijvoorbeeld wel een goed idee hebt over hoe wij CHOG kunnen verbeteren!
Opzeggen van de zorg
Als je om welke reden dan ook de zorg wilt opzeggen bij CHOG dan moet je, naast dit te vertellen aan je persoonlijk begeleider, dit ook schriftelijk melden door een mail of appje te sturen naar je persoonlijk begeleider of een mail te sturen naar .
Soms komt het voor dat CHOG niet de juiste zorg kan geven. Er wordt dan samen met jou gekeken naar andere zorginstellingen die jou wel de zorg kunnen geven die je nodig hebt.
Contact
Heb je een vraag over jouw begeleiding? Dan bel of app je in eerste instantie jouw CHOG contactpersoon of begeleider op doordeweekse dagen
tussen 9 en 4.
Heb je een vraag over jouw begeleiding, maar heb je nog geen begeleider of heb je een vraag die je niet met je begeleider kan bespreken, omdat je begeleider bijvoorbeeld op vakantie is en je niet meer weet wie je moet bellen? Dan kan je van 8 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags bellen naar kantoor:
085-9021767.
Dit nummer is ook bereikbaar buiten kantoortijden, maar alleen bij spoed! Bijvoorbeeld als je ernstig gevaar loopt. Bel in dit geval altijd eerst 112 en daarna pas CHOG.
Contactgegevens CHOG 085-9021767
|